Wat zijn de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)?
Tom Ketels
July 4, 2024
10 min lezen
Tom Ketels
July 4, 2024
10 min lezen
Europa streeft ernaar om mensen en bedrijven te bewegen richting een mensgerichte, duurzame en welvarende digitale toekomst. In lijn met dit streven heeft de Europese Unie zich ten doel gesteld om digitale inclusiviteit te bevorderen als onderdeel van haar Digital Decade 2030-strategie.
Een belangrijke pijler van deze strategie is het waarborgen van digitale toegankelijkheid, met andere woorden de toegankelijkheid van websites en webshops. Deze zijn vastgelegd in de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). In dit artikel leggen we uit wat de WCAG richtlijnen zijn en waarom ze belangrijk zijn voor jouw (Magento) webshop.
In maart 2021 publiceerde de Europese Commissie haar “2030 Digital Compass: the European Way for the Digital Decade”. In dit plan wordt de langetermijnstrategie rondom de digitale transformatie van Europa uiteengezet. Een van de kerninitiatieven binnen deze strategie is het bevorderen van digitale inclusie en toegankelijkheid. Dit betekent dat iedereen, inclusief mensen met een beperking, toegang moet hebben tot digitale diensten en informatie.
Om dit doel te bereiken, heeft de EU de European Accessibility Act (EAA) ingevoerd. Deze wetgeving verplicht bedrijven en overheidsinstellingen om hun digitale producten en diensten toegankelijk te maken voor mensen met beperkingen. De EAA richt zich op diverse sectoren, waaronder transport, banken, e-commerce, en vereist naleving van de WCAG 2.1-richtlijnen. Later in dit artikel leggen we de verschillende versies en niveaus van digitale toegankelijkheid uit.
Onder e-commerce vallen onder andere: nieuwsplatformen, advertentieplatformen, verkoop van producten en diensten, en aanbod van professionele diensten. De invoering van de EAA is een belangrijke stap om ervoor te zorgen dat niemand wordt buitengesloten van de voordelen van de digitale samenleving. Door te voldoen aan de WCAG-richtlijnen, komen webshops niet alleen hun wettelijke verplichtingen na, maar vergoten zij ook hun bereik en bieden zij een inclusievere gebruikerservaring.
Het toegankelijk maken van een webshop kan een aanzienlijke hoeveelheid tijd en geld kosten. Aangezien dit vaak niet haalbaar is voor kleine bedrijven, worden micro-ondernemingen uitgezonderd van de EAA-voorschriften. Een micro-onderneming is een onderneming met minder dan tien werknemers en een jaaromzet of jaarlijks balanstotaal van minder dan twee miljoen euro.
Daarbij is het wel belangrijk om je af te vragen voor hoe lang je nog een micro-onderneming zal zijn. Ook als je onderneming op dit moment onder de uitzondering valt, is het belangrijk om niet te wachten met actie ondernemen. Voldoen aan de wetgeving bereidt je namelijk niet alleen voor op de toekomst, maar maakt je webshop ook toegankelijk voor een veel breder publiek.
De WCAG zijn een reeks richtlijnen ontwikkeld door het World Wide Web Consortium (W3C) met als doel webinhoud toegankelijk te maken voor mensen met beperkingen. De versie WCAG 2.1, welke van toepassing is op e-commerce, is opgebouwd rond vier principes: waarneembaarheid, bedienbaarheid, begrijpelijkheid en robuustheid. Deze principes vormen de basis voor de specifieke richtlijnen en succescriteria die bepalen hoe toegankelijk een website of digitale toepassing is. Wat deze richtlijnen precies inhouden, bespreken we in het hoofdstuk "De Vier Basisprincipes van Webtoegankelijkheid".
De WCAG heeft verschillende versies en verschillende (conformiteits)niveaus van webtoegankelijkheid.
Op dit moment bestaan er 3 verschillende versies van de WCAG-richtlijnen:
WCAG heeft drie conformiteitsniveaus: A, AA en AAA. De niveaus zijn opeenvolgend; om aan niveau AA te voldoen, moet je ook voldoen aan niveau A. Deze niveaus zijn ingedeeld op basis van hun impact op het ontwerp of de visuele presentatie van een webpagina.
In Nederland hanteren we de wereldwijde richtlijnen voor webtoegankelijkheid, bekend als de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) versie 2.1 niveau AA, oftewel WCAG 2.1 AA.
De WCAG 2.1 bestaat uit 4 basisprincipes die de richtlijnen voor webtoegankelijkheid vormen. Deze principes zijn waarneembaarheid, bedienbaarheid, begrijpelijkheid en robuustheid. Elk principe bevat specifieke richtlijnen en succescriteria die ontwikkelaars kunnen volgen om websites en applicaties gebruiksvriendelijker en inclusiever te maken.
Digitale toegankelijkheid biedt ook veel kansen. Een webshop die toegankelijk is, biedt veel voordelen. Voor de gebruiker, maar zeker ook voor de webwinkel. Een paar voorbeelden:
Naast dat Bigbridge voor inclusiviteit staat en wij het vanzelfsprekend erg belangrijk vinden, betreft de EAA simpelweg wetgeving. Op grond van de wet houdt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vanaf 28 juni 2025 toezicht op de toegankelijkheid van webshops.
Op dit moment zijn wij druk aan het inventariseren hoe wij ervoor moeten zorgen dat (onze) Magento webshops aan deze wetgeving gaan voldoen. We zijn verschillende oplossingen aan het verkennen en, in samenwerking met verschillende partners, ons aan het verdiepen in de precieze wet- en regelgeving en certificering. Houd ons blog goed in de gaten voor meer informatie!
Ben jij op zoek naar een Magento agency die proactief met je meedenkt zodat jouw shop altijd aan belangrijke wet- en regelgeving voldoet? Neem dan contact met ons op!
Laten we er eens over kletsen, onder het genot van een goede kop koffie!