Wat zijn de voordelen van het digitaal toegankelijk maken van jouw Magento webshop?
Tom Ketels
November 19, 2024
7 min lezen
Tom Ketels
November 19, 2024
7 min lezen
Op 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act (EAA) in werking. Deze Europese wetgeving verplicht onder andere webwinkels om digitaal toegankelijk te zijn. Een inclusieve digitale ervaring betekent dat websites en online diensten toegankelijk zijn voor een breed publiek, inclusief mensen met een beperking. Het digitaal toegankelijk maken van een Magento webshop kost tijd en vereist vaak maatwerk, waardoor het vaak als een ongewenste kostenpost wordt ervaren. Echter, er zijn ook veel voordelen verbonden aan het hebben van een toegankelijke webshop. In dit artikel lichten we deze voordelen toe.
In Europa heeft één op de vier mensen een beperking. In Nederland is dat zelfs één op de drie mensen. Hieronder vallen beperkingen op het gebied van:
Digitale toegankelijkheid betekent dat een website beschikbaar is voor zo veel mogelijk verschillende mensen, op zoveel mogelijk verschillende apparaten. Iedereen moet toegang hebben tot de informatie en mogelijkheden die digitale technologieën bieden, ongeacht tijdelijke, situationele of permanente beperkingen van de gebruiker.
Om digitale toegankelijkheid te waarborgen, heeft het W3C (World Wide Web Consortium) richtlijnen ontwikkeld voor de toegankelijkheid van webcontent, bekend als de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Deze richtlijnen worden beschouwd als de internationale standaard voor toegankelijkheid. In dit eerder geschreven artikel vind je meer informatie over deze richtlijnen.
Toegankelijke webshops bieden tal van voordelen, zowel voor de bezoekers van jouw shop als voor jouw organisatie. In de volgende alinea's worden deze voordelen per onderwerp toegelicht.
Zoals eerder vermeld, heeft één op de drie mensen in Nederland een beperking. Dit betekent dat er zo'n 4,5 miljoen mensen zijn die te maken hebben met een beperking of chronische ziekte. Wanneer jouw Magento webshop toegankelijk is, kunnen ook zij gemakkelijk jouw producten bekijken en aankopen doen.
Bovendien hebben ook mensen zonder beperking of ziekte profijt van een toegankelijke webshop. Dit kan tijdelijk zijn of afhankelijk van de situatie. Denk bijvoorbeeld aan iemand met een gebroken arm die de muis niet kan gebruiken. Op een toegankelijke webshop is dat geen probleem; je kunt eenvoudig met de tabtoets navigeren.
Een ander voorbeeld is het gebruik van ondertiteling bij video's. Hiermee maak je informatie toegankelijk voor iedereen die de audio niet kan beluisteren. Dit is niet alleen belangrijk voor mensen die doof of slechthorend zijn, maar ook handig voor iedereen die in bepaalde situaties het geluid niet kan of wil horen, zoals in drukke omgevingen.
Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de positieve invloed van digitale toegankelijkheid op Search Engine Optimization (SEO). Een rapport van de accessibility checker, dat 847 domeinen heeft onderzocht, toont aan dat er een algemene toename van 12% in het totale verkeer was. Daarnaast ondervond 73,4% van alle domeinen een groei in organisch verkeer, terwijl 66,1% van de domeinen zelfs een toename van tot wel 50% in organisch verkeer zag.
Samenvattend kunnen we concluderen dat:
Ben je als organisatie actief bezig met de digitale toegankelijkheid van jouw webshop? Dan laat je zien dat je inclusie serieus neemt. Maatschappelijke betrokkenheid is voor steeds meer bedrijven een belangrijk uitgangspunt. Ook werknemers en leveranciers houden hier rekening mee bij hun keuze voor een werkgever of opdrachtgever. Dit wordt gewaardeerd door je medewerkers en ook door sollicitanten, die mogelijk zelf een beperking hebben.
Het is aangetoond dat op een toegankelijke website minder mensen de klantenservice bellen, omdat ze in staat zijn om zelf hun zaken te regelen. Onderzoek laat zien dat het aantal vragen via een callcenter, chat of andere hulpkanaal tot wel 15% kan afnemen.
Een positieve gebruikerservaring zorgt ervoor dat bezoekers terugkomen, loyale klanten worden en positieve recensies achterlaten. Daarom is investeren in een optimale gebruikerservaring voor alle soorten gebruikers essentieel. Toegankelijkheid speelt hierin een grote rol: met aandacht voor toegankelijkheid verbeter je vaak ook direct de gebruikerservaring. Een goed ontworpen, toegankelijke website is namelijk intuïtiever en gemakkelijker in gebruik voor iedereen.
Toegankelijke sites zijn vaak beter voorbereid op nieuwe technologieën en apparaten, zoals spraakgestuurde interfaces en wearables. Dit komt doordat verbeterde toegankelijkheid ontwikkelaars aanzet om op een meer gestructureerde, modulaire en gebruikersgerichte manier te werken. Dit is voordelig voor producten die zich moeten aanpassen aan de voortdurend veranderende technologische ontwikkelingen.
Bij Bigbridge hechten we grote waarde aan inclusiviteit, wat vanzelfsprekend is voor ons. Daarnaast is de EAA ook een wettelijke verplichting. Vanaf 28 juni 2025 zal de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toezicht houden op de toegankelijkheid van webshops, wat het belang van deze regelgeving onderstreept.
Door je Magento-webshop toegankelijk te maken, vergroot je je doelgroep en afzetpotentieel, verbeter je je SEO én versterk je je imago. Zoek je een Magento agency die proactief met je meedenkt en zorgt dat jouw shop voldoet aan alle belangrijke wet- en regelgeving? Neem dan gerust contact met ons op!
Laten we er eens over kletsen, onder het genot van een goede kop koffie!